woensdag 23 mei 2018

STEM aanpak tijdens het klasgebeuren

 

Is het mogelijk om aan STEM te werken doorheen het hele klasgebeuren? Uiteraard! We kregen hiervan mooie voorbeelden bij onze bachelorproefstage op basisschool 'De Speurneus'. Hier kregen we de kans om mee te draaien in de klas van Juf Marijke (2de-3de kleuterklas) om op die manier te proeven van een klasgebeuren waar allom STEM aanwezig is.

STEM gaat voor ons hand in hand met een onderzoekende houding. Dit is heel belangrijk binnen de kleuterklas. Waar je bij een oudere leeftijd, de verschillende componenten zoveel mogelijk samen aan bod laat komen, is dit naar onze mening in de kleuterklas niet altijd het geval. Je kan al volwaardig aan STEM werken met één of twee componenten. (Indien je hier meer over wilt lezen, kun je dit bij onze visie terugvinden.)

Wat is erg belangrijk bij het werken rond STEM:

- Naar de kinderen luisteren en hierop inspelen
- Vragen stellen en doorvragen (open vragen: waarom, hoe, wat, wat gebeurt er, hoe komt dit, ...)
- Problemen door de kinderen laten oplossen
- Laat kinderen zelf nadenken en antwoorden zoeken en houd de oplossingen voor jezelf

Voorbeelden van onverwachte momenten rond STEM:

- De dop van een lijmstift is kapot - Hoe kan je ervoor zorgen dat de lijmstift niet uitdroogt? - Kinderen zoeken zelf naar antwoorden  en komen waarschijnlijk tot het maken van de oude of nieuwe dop - De dop moet kunnen voldoen aan verschillende criteria (bv. de dop moet stevig zijn, je moet hem op en af de lijmstift kunnen doen zonder te breken, de dop moet ook goed vast zitten zodat de lijm niet uitdroogt, ...)

- In de vakantie komt de opvang in de klas - De juf kreeg een mooie poster om samen met de kinderen te gebruiken - Er moet een goede verstopplaats gevonden worden in de klas (niet in de kasten, want daar komt de opvang ook) - Waar zouden we de poster kunnen verstoppen? - We moeten ervoor zorgen dat de poster stevig op zijn plaats blijft zitten en niet zichtbaar is - De kleuters vonden hier zelf de oplossing om de poster tussen de balken aan de onderkant van de tafel te knellen en deze vervolgens een beetje vast te kleven met plakband nadat de poster enige malen naar beneden was gevallen

- Een bol wol raakt in de knoop bij het gebruik ervan - Slagen de kleuters erin om een systeem te maken waardoor de wol niet meer in de knoop geraakt bij gebruik ervan en dat gemakkelijk te hanteren is?

- De bak van de brooddozen is stuk, nu moeten deze allemaal op de kast geplaatst worden - Hoe kunnen we de brooddozen nu allemaal op dat kleine vlak van de kast stapelen? - De kleuters kunnen zelf kiezen hoe ze de brooddozentoren maken of kunnen a.d.h.v. enkele criteria een toren bouwen (bv. de onderkant moet breder zijn dan de bovenkant, de bovenkant moet breder zijn dan de onderkant, alle boterhamdozen moeten gebruikt worden, er moeten 3 dozen in de lengte staan, ...)

-  De juf heeft speciale ballonnen mee gebracht naar school - Hé, die ballon hangt aan een wasmand vast en blijft in de lucht - Wat is er anders aan deze heliumballonnen in vergelijking met de ballonnen die we zelf opblazen/oppompen? - De kleuters onderzoeken wat er gebeurt als we een ballon met lucht loslaten (zonder knoop, met knoop), misschien moet er wat helium uit de ballon, misschien is de lucht van een pomp toch anders dan die van onze mond, ... - Laat de kindjes zelf hun onderzoek voeren en stel vragen

Deze voorbeelden tonen aan dat STEM overal aanwezig is, zelf in de kleinste dingen.
Daarnaast maakt het duidelijk dat het mogelijk is om overal met en rond STEM aan de slag te gaan.

0 reacties:

Een reactie posten