STEM is een Engelse term die internationaal wordt gebruikt om wetenschap (Science), technologie (Technology), ontwerpen of technologische processen (Engineering) en wiskunde (Mathematics). Bij STEM zijn deze aparte gebieden toch onlosmakelijk met elkaar verbonden.
STEM in Vlaanderen
De afgelopen jaren heeft STEM veel aandacht gekregen. Door de groei en het succes was er nood aan een breder kader. Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs, lanceerde op 22 november 2015, het STEM-kader voor alle scholen in Vlaanderen. Dit STEM-kader zorgt voor inzicht en benadrukt dat STEM een andere aanpak nodig heeft. (STEM kader, z.j.)
klik hier om meer te weten te komen over het actie plan
Klik hier voor meer info i.v.m. het STEM-kader
Waarom een STEM-aanpak in het kleuteronderwijs?
STEM integreren in het kleuteronderwijs heeft verschillende positieve gevolgen voor de ontwikkeling van de kinderen. Door te werken met STEM in de kleuterklas bevorder je de cognitieve, de psychomotorische, de taalontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Je laat de kleuters denken, problemen oplossen, linken maken ondertussen ook materialen ontdekken, hanteren, bewerken en benoemen. De kleuters kunnen in gesprek gaan met elkaar, ervaringen delen. Bevestig de kleuters van hun eigen kennen en kunnen, zodat ze het gevoel kunnen ontwikkelen dat ze iets waard zijn. Ze mogen trots zijn op zichzelf! (Zie meer: sleutels van STEM)
"STEM bij de oudste kleuters 'ja', maar bij de jongste is dit wel moeilijk hoor!"
Dit was een uitspraak die we vaak bij onze medestudenten te horen kregen,
waarbij we beiden met een vraagteken naar elkaar keken.
We hopen met deze blog wat inspiratie te geven om met STEM aan de slag te gaan.
0 reacties:
Een reactie posten