Hallo,
Wij zijn Charline en Elena, twee studentes aan de Arteveldehogeschool te Gent.
Dit jaar studeren wij af in de opleiding 'Kleuteronderwijs'.
Ook van ons wordt er uiteraard een eindwerk (lees: bachelorproef) verwacht.
Vanuit onze vriendschap en de gemeenschappelijke interesse in STEM, werken wij daarom een bachelorproef uit waarbij we leerkrachten willen inspireren om aan de slag te gaan met STEM, en dit op basis van ouderparticipatie en kinderinitiatief.
Onze visie over STEM
Onze overheid vindt dat onze samenleving vandaag de dag meer mensen nodig heeft met een STEM-profiel. Hiervoor werd een STEM-actieplan uitgewerkt om jongeren te stimuleren voor STEM-opleidingen en -loopbanen te kiezen.
Dit is niet de reden waarom wij STEM in de kleuterklas zo belangrijk vinden. We willen de kleuters niet klaarmaken om later een STEM-opleiding te kiezen, maar het is mooi meegenomen als die interesse wordt aangewakkerd.
STEM in de kleuterklas is voor ons anders dan STEM in het lager onderwijs of secundair onderwijs. Daar wordt verwacht dat er minstens twee van de vier domeinen (Science – Technology – Engineering – Mathematics) in de activiteit aanwezig zijn. In de kleuterklas zien wij dit anders, het is niet noodzakelijk om verschillende domeinen aan te reiken in één activiteit. STEM gaat samen met een onderzoekende houding en er wordt ook gewerkt aan vaardigheden die ze later kunnen gebruiken: de 21e eeuwse vaardigheden genoemd. Het gaat hier om vaardigheden zoals kritisch denken, creatief denken, probleemoplossend denken, digitale vaardigheden (zoals ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden en computational thinking). We vinden het belangrijker dat de onderzoekende houding gestimuleerd wordt en dat er aan de vaardigheden gewerkt wordt i.p.v. er zoveel mogelijk domeinen mee te verbinden.
Ook vinden we dat er soms nog een verkeerd beeld bestaat over STEM, dat het meteen gelinkt wordt aan stappenplannen, proefjes correct uitvoeren, ... Zoals Kirsten Devlieger zegt in het artikel 'Stem voor jongens en meisjes' wordt er hierdoor voorbij gegaan aan het feit dat wetenschap fouten toelaat om tot nieuwe inzichten te komen. Verder verliezen we ook de kracht van verbeelding, creativiteit, chaos en intuïtie uit het oog, wat net ook drijfveren zijn voor kinderen om te leren.
Kleuterinitiatief vinden wij ook zeer belangrijk binnen STEM. Dit gaat namelijk hand in hand met elkaar. Kleuters zijn van nature explorerend ingesteld. Voor STEM bij kleuters vertrek je van daar uit. Kleuters de ruimte geven om zelf initiatief te nemen en zelf actief de wereld rondom zich te ontdekken sluit dus het best aan bij de manier waarop ze ontwikkelen en leren. Wanneer kinderen zelf initiatief nemen binnen STEM-activiteiten, wordt er gewerkt aan de STEM-sleutel eigenaarschap. Dit wil zeggen dat de kinderen gestimuleerd worden in hun werk, ze verantwoordelijkheid zullen nemen en oplossingsgericht zullen samenwerken met anderen.
Naast kleuterinitiatief vinden wij ouderparticipatie ook belangrijk, omdat dit veel voordelen heeft. Samen met de ouders werk je aan de ontwikkeling van het kind. In elke school is er al enige vorm van ouderbetrokkenheid en daar begint het mee. Laat ouders weten wat er leeft in de klas en bij hun kind, laat hen weten waar er rond gewerkt wordt, laat hen deelnemen aan het klasgebeuren. Misschien hebben ouders materiaal dat aansluit bij het thema, en kunnen ze dit meegeven aan hun kind. Misschien past het beroep van een ouder in het thema, en kan de ouder hierover komen vertellen in de klas. Ouders kunnen ook komen meehelpen bij een activiteit, ...
0 reacties:
Een reactie posten